مبانی-نظری-و-پیشینه-تحقیق-سکولاریسم-و-کشف-حجاب
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: وورد
تعداد صفحات: 40
حجم فایل: 72
قیمت: 30000 تومان

بخشی از متن:
مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب

1-2) تعریف نوسازی

هر یک از رشته های علوم اجتماعی به یکی از جنبه های جریان نوسازی توجه دارند .

اقتصاد دانان ،نوسازی را در درجه اوّل از نظر کاربرد تکنولوژی به دست انسان برای نظارت

برمنابع طبیعت ،به منظور فراهم کردن وسایل افزایش رشد بازده سرانه ،نگاه می کنند.جامعه-

شناسان و انسان شناسان اجتماعی ، در درجه اوّل به جریان متنوع و متمایز شدن ، که از

خصوصیات جوامع جدید است ، علاقه دارند . آنان درباره طرز پدید آمدن ساختهای نو برای

عهدار شدن وظایف جدید و یا بر عهده گرفتن وظایفی که قبلاً ساختهای دیگری انجام می دادند،

تحقیق می کنند و توجه آنها معطوف به تنوع هایی است که با پیدایش مشاغل جدید و دستگاهای

پیچیده آموزش و پرورش نو و انواع نوین اجتماعات ، در ساختهای اجتماعی پدید می آید .

جامعه شناسان ، همچنین بعضی از جنبه های مخرب جریان نوسازی را مطالعه می کنند ، از

قبیل افزایش کشاکشها ، بیماریهای روانی ، خشونت ،خلافهای جوانان ،تنازعهای نژادی ،مذهبی

و طبقه ای . دانشمندانان علوم ی نیز به بعضی از جنبه های نوسازی توجه دارند ، توجه

آنها بیشتر به رابطه مسائل ملت و حکومت پس از آغاز نوسازی معطوف است . تردیدی

نیست که هیچ یک از این تغییرات ،حتی اگر صریح تر و دقیقتر از این هم عنوان شود

به تنهایی ما را به مفهومی کلی و جامع از نوسازی نزدیک نمی نماید . زیرا هیچ کدام

چنان کلیتی ندارند که جامع جهات اقتصاد ، جامعه و ت نو» باشند . بنابراین بعضی از

محققین عقیده دارند که نقطه عزیمت برای تعریف نوسازی خصوصیات جامعه نیست بلکه

خصوصیات افراد است. از این رو سیر یل بلک ، به عنوان یک مورخ ، درمقاله خود چنین نظر

نظر می دهد که خصوصیات جوامع جدید ، رشد دانشهای جدید است که مستم وجود آدمهایی

است که ظرفیت آنها برای کشف اسرار طبیعت و کاربرد این دانش در امورانسانی روز افزون

باشد .دیوید مک کله لند از نظر گاه یک روانشناس ، اعتماد به نفس و جهت گیری برای دست به

کاری زدن را کیفیات اساسی انسانهای جدید می شمارد .

آرنولد اندرسن و ادوارد شی ، که درباره آموزش و پرورش نوشته اند ، به موضوع

توسعه مهارتها و روح خلاقه توجه نموده اند . خلاصه آنکه ، تکیه همه این تعاریف بر شیوه-

های نوین اندیشه است که انسانها فرصت می دهد که صنعت نو ،جامعه نو و حکومت نو ایجاد

نماید . مدرنیزاسیون» در زبان فارسی به مفاهیمی چون نوسازی ، امروزینه شدن ومتجدد شدن

ترجمه شده است . این مفهوم فارغ از ابعاد روانشناختی– اجتماعی – ی– فرهنگی ، به

عنوان یک جریان و فرایندی کلی مطرح است که تعاریف متعددی ازآن ارائه شده است

وامروزه به عنوان یک رویکرد در ادبیات جامعه شناسی توسعه مطرح می باشد . دانیل لرنر که

از پیش کسوتان این رویکرد می باشد ، در دایره المعارف علوم اجتماعی زیرعنوان امروزه شدن

چنین می انگارد:

امروزین شدن واژه رایج برای فرایندی کهن است – یعنی فرایند تغییراجتماعی به نحوی که کشورهای کمترتوسعه یافته خصایص معروف کشورهای جوامع توسعه یافته را کسب کنند. »

ساموئل هانتیگتون نوسازی را فراگردی چند بعدی می داند که به درگرگونی درهمه زمینه های

اندیشه و فعالیت انسانی نیاز دارد . هانتیگتون جنبه های اصلی نوسازی را در شهری شدن -

می داند . اینکلس و اسمیت که به مطالعات میدانی در این زمینه پرداخته اند ،نوسازی را صنعتی

شدن - دنیا گروی – دموکراتیزه کردن – آموزش و دسترسی به وسایل ارتباط جمعی ، نوعی

فرایند اجتماعی- روانی دانسته اند که در طی آن افراد نگرش ها ارزشها وعقاید مدرن شدن را

کسب می کنند. آنچنان که بیان شد این مفهوم در ابعاد مختلف روانشناسی، اجتماعی ، اقتصادی و

ی مورد ملاحظه قرار گرفته است که به اختصار هریک از آنها را توضیح می دهیم.

1-2-2) نوسازی روانشناختی

نوسازی روانی که در سطح فردی مطرح می باشد اشاره به نوعی تحرک روانی یا

ذهنی دارد که در طی آن افراد ویژگیهای روانی ، انگیزشی واعتقادی تازه های کسب می کنند.

هانتیگتون اعتقاد دارد که نوسازی از جنبه روانشناختی به یک دگرگونی بنیادی در ارزش ها –

رویکردها و چشمداشتها نیاز دارد .

2-2-2) نوسازی اجتماعی

فرایندی است که در سطحی فراتر از فرد مطرح می باشد و طی آن تنگناها و

محدودیت های جامعه سنتی از میان برداشته می شود و در جامعه شاهد رشد و توسعه شاخص-

هایی چون میزان شهر نشینی –با سوادی – گسترش رسانه های گروهی –صنعتی شدن –عقلایی

ساختن سازمانهای اجتماعی عام شدن رفتارها - اکتسابی شدن موقیت ها – مشارکت اجتماعی و

سایر موارد هستیم .

3-2-2) نوسازی ی

فرایندی است که با گسترش و توسعه ساخت ی جامعه– افزایش مشارکت ی و

پیدایش نهادهایی چون احزاب و انجمن های ی و در نهایت دموکراتیک شدن جامعه همراه

است . هانتیگتون نوسازی ی را در عقلانی شدن اقتدار– تمایز ساختارها و گسترش اشتراک

ی می داند .
3-2) جامعه شناسان کلاسیک و اندیشه گذار

1-3-2) آگوست کنت (1798-57)

کنت که واضع مفهوم جامعه شناسی است برمبنای وضعیت شناخت غالب در هر دوره

در پی بیان قانون پیشرفت بشر می باشد . او می خواهد کشف کند که چگونه بشر با پشت سر-

گذاشتن ادوار و دگرگونی هایی به دوره معاصر رسیده است . او در بررسی خود سه مرحله

تاریخی را تحت عنوان قانون سه مرحله ای از یکدیگر تفکیک می کند . این سه مرحله عبارتند

از : مرحله ربانی ، که در این مرحله ذهن بشر بیشتر دنبال شناسایی ماهیت ذاتی هستی ها و

و علت نهایی و نخستین معلول هاست . در مرحله مابعد الطبیه بشر در پی شناسایی نیروهای

انتزاعی است و معتقد است که این نیروها پدیده ها را آفریده اند .

بالاخره در مرحله اثباتی بشر در پی شناسایی قوانین و کشف روابط بین پدیدهای عینی

است . به نظر کنت هردوره و مرحله تاریخی سازمان اجتماعی ،تفوق ی و فعالیت خاص

و غالب خود را دارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ . به نظر کروز گرچه تأکید کنت بیشتر بر تحول ذهن بشر و رهایی

تدریجی آن معطوف بود، اما بر نکته نیز تأکید داشت که قرینه ا ین مراحل در تحول سازمان

اجتماعی و انواع سازمانها و واحدهای اجتماعی و اوضاع مادی زندگی بشری رخ می دهد . او

می پنداشت که به موازات وقوع تحول ذهنی ، سازمان اجتماعی و اوضاع مادی زندگی

بشر نیز دستخوش تحول می شود . کنت بر این باور بود که نباید انتظار داشت که هنگام مرگ

یک نظام سامان اجتماعی و نیز فکری تازه یکباره سر بر آورد . گذار از یک نظام اجتماعی به یک

نظام دیگر هرگز نمی تواند پیوسته و مستقیم باشد . در واقع تاریخ بشر با دوره های متناوب

ارگانیک و بحرانی مشخص میشود.در دوران ارگانیک ، استواری اجتماعی و هماهنگی فکری بر

قرار است و بخش های گوناگون هیأت اجتماعی در توازن به سر می برند . برعکس دردوران

بحرانی ،پایه های یقین کهن سست، سنتها بی اعتبار وهیأت اجتماعی دستخوش عدم توازن بنیادی

می شود .»

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

آموزش طراحی و نقاشی ساده

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سکولاریسم و کشف حجاب

چگونه یک استراتژی محتوا طراحی کنیم؟

، ,اجتماعی ,نوسازی ,شدن ,های ,جامعه ,است که ,اجتماعی و ,می کنند ,که در ,می باشد ,پیشینه تحقیق سکولاریسم

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گروه فرهنگی تبلیغی رهروان ثقلین دارالولایه سیستان فروشگاه اینترنتی ثامن مارکت شرکت تبلیغاتی طرح سوم ویلیام Throw away my posts آسا مرجع سئو ایران - فول سئو full seo یاور بعضی اوقات مؤمن سامانه استعلام قیمت باربری و اتوبار پادکست پزشکی | مدیکستو